Burning Man



A Burning man jelenséggel először a Malcolm in the middle c. sorozatban találkoztam. Egy fesztiválról van szó, ami azonnal magával ragadott. De miért is? Hiszen én nem vagyok egy nagy fesztiváljáró, nem bírnék 1 hétig nomád körülmények közt egy sátorban élni. Én túl kényes vagyok ehhez, mellesleg sosem sodort magával igazán a fesztivál-láz. Egyik fesztivál sem érdekel különösebben, kivéve ezt.




De mi is az a Burning man?
A fesztivál 26 évvel ezelőtt, 1986-ban született meg, amikor is Larry Harvey és Jerry James egy San Franciscoi strandon elégetett egy maguk barkácsolta 3 és fél méteres ember alakú szobrot.  A  miértre még a mai napig sem tudnak választ adni, viszont akkor a méretes égő ember alakú szobor hatalmas tömegeket vonzott, köré gyűltek, majd improvizálni kezdtek, zenéltek és énekeltek a szobor körül. Olyan vonzó volt az egész hangulta, hogy eldöntötték, minden évben megismétlik, ugyan ott és ugyan akkor. Néhány évig ez még működött a Baker Beachen, viszont annyira népszerű eseménnyé vált, hogy új helyszínt kellett keresni a fesztiválnak, ami a Nevadai Black Rock sivatag lett.  Évről évre növekedett a „burnerek” száma, majd tavaly ki kellett tenni a megtelt táblát 50 000-főnél.  Black Rock City minden évben felépül egy hétre, majd ahogy jött, úgy tűnik el pár nappal a fesztivál után.

Az ideiglenes város, az 50 000 főt számláló Black Rock City közepén a fából készült emberrel.  (Összehasonlításképp: hazánkban Nagykanizsa, és Dunaújváros számlál kb 50 ezer lakost)

A város éjszaka, egy műholdról. Szerintem lélegzetelállító ez a kép.

Pedig a belépőjegyek igen borsos árúak, egy itthoni fesztivál hetijegyének kb a duplája, 100 000 Forintra rúgnak. És, ha ez még nem lenne elég, aki részt szeretne venni a fesztiválon annak úgy kell készülnie, mintha egy lakatlan szigetre költözne egy hétre (még az ivóvizet is biztosítani kell), ugyanis a fesztivál teljes területén nem hisznek a pénzben, nem lehet semmit  vásárolni . Nincsenek éttermek, szuvenír boltok, kocsmák, aki szeretne valamit is pénzért venni, az a közeli városokban teheti meg maximum. De az odalátogatók nem is akarnak vásárolni, hiszen azért vándorolnak ki a sivatagba minden évben egy rövid időre, hogy kiszakadjanak a fogyasztói társadalom alkotta hétköznapokból. A fesztivál szervezői sem termelnek hasznot, a belépőjegyekből kifizetik a bérleti díjat, a maradékból pedig különböző művészeti alapítványokat, és művészeket támogatnak.  

Élő installáció, muffinemberkék.

Egy fotós-burner. A fesztiválozóknak számolniuk kell a 45 fokos hőséggel, szárazsággal, ezért a legtöbben csak este bújnak elő.

Nincs konrkétan megszervezett fesztiválterv, minden koncert és előadás a résztvevők kreativitására van bízva. Nincs különbség előadó és fesztiválozó között. Bizony, még a legnevesebb előadók sem kapnak pénzt a fellépésért, nekik is belépőjegyet kell váltaniuk a fesztiválra.  Nehéz megkülönböztetni az előadókat a közönségtől, hiszen erről szól a Burning Man, a művészetről, az önkifejezésről. Minden lépéskor egy szoborba, installációba, testfestett, vagy éppen nudista emberekbe, vagy felismerhetetlen járművekbe botlunk, amiből szól a zene, és emberek táncolnak rajtuk. A fesztivál megtestesíti a jövőt, hiszen nem hisznek a pénzben, ehelyett a giftingelnek, azaz adnak, anélkül, hogy bármit is elvárnának cserébe. Van aki ételt és italt, egy rajzot, ingyen masszázst, vagy épp egy spontán jógaórát ajándékoz a többi burner számára.  A burnerek nem csak adakozó szelleműek, de környezettudatosak is, semmit nem hagynak hátra maguk után, még a vizet is elpárologtatják, ha már nincs rá szükségük. Amikor Black Rock city eltűnik, a sivatag úgy néz ki, minta sosem lett volna ott.

Csiga jármű

A szobrok és installációk többnyire szintén fából készülnek, mivel az utolsó nap azokat is felégetik.



A lényeg az önkifejezés. Egy héten keresztül az vagy, aki lenni szeretnél, ha úgy tetszik, nem veszel fel ruhát, vagy rózsaszínre fested a hajad, azt viselsz és azt mutatsz magadból, amit csak szeretnél, senki nem szól meg érte. A szabadság egy új formáját hozza el az odalátogatók számára, amit nem tud kiélni a szürke hétköznapokban. Talán ez az, amiért igazán vonzó számorma ez az egész.  Nem a piálásról a koncertekről szól, hanem valami sokkal többről, másról. Nehéz megfogalmazni, de olyan, mintha egy szürreális álomba csöppennél, ahol te irányítod a szálakat, semminek nem lesz következménye, nincs rajtad az általános társadalmi elvárások alkotta nyomás. A burnerek borzasztó barátságosak, azonnal szóba elegyednek, és barátkoznak egymással (Sokan egyébként a hippikhez társítják a fesztivált).

Van aki meztelenül érzi jól magát...

...van aki gólyalábakon...

...és van aki tigrisként.

Az egy hetes fesztivál legjobban várt, és vitathatatlanul legvarázslatosabb pillanata az utolsó előtti éjszaka, amikor is ember, és már évek óta a fatemplom is elég.  Az először 3,5 méteres ember azóta 15 méteresre nőtt. Az átalakulást, és továbblépést szimbolizálja, míg a fatemplom elégetésekor mindenki megemlékezik a halottairól.

A fesztivál névadója, az égő ember


Idén Augusztus 27-től, szeptember 3-ig fog tartani a fesztivál.
Bővebb információk:
(érdemes megnézni, javarészt én is innen szemezgettem)
És nagy nagy örömömre idén a Marie Claireben is cikkeztek róla, ez volt az ötletadó :).

Ti hallotatok már erről a fesztiválról?
Hogy tetszik?






This entry was posted on 2012. augusztus 17., péntek and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

9 Responses to “Burning Man”

  1. Nem hallottam még róla, de nem semmi :OOOO

    VálaszTörlés
  2. nem hallottam róla, de szuper poszt volt :) nagyon érdekes.

    VálaszTörlés
  3. Szia, én úgy tudom, hogy nem ingyen adják pl a jógaórát, hanem így cserélnek, tehát megvendégelnek az ételből és cserébete is nyújtasz valamit, pl jógaórát :) nekem is nagy kedvencem, de azt hiszem még kicsit várat magára,így 20évesen még nem érzem elég bátornak magam, bár, a lehetőségem, azt hiszem, meglenne... de majd egyszer :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, igazad van, én fogalmaztam hülyén, illetve ezt ámblokk ki is hagytam, hogy a pénzben nem hisznek, tehát cserekereskedelem folyik, és gifting.

      Törlés
  4. Már hallottam róla,nagyon színpatikus fesztivál,szívesen megnézném. még egy dolog amit az USÁ-ban kipróbálnék,nem sok van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ezért én is kizarándokolnék az USA-ba nagyon szívesen, ha másért nem is :)

      Törlés
  5. Nem hallottam még róla, de nagyon szimpi. :)

    VálaszTörlés
  6. én is a Marie Claireben olvastam róla :))

    VálaszTörlés
  7. Hello!

    Érdekes módon kerültem az oldaladra. :)
    A TrustSSC szárazföldi sebesség rekordjának helyszínét kerestem a műhold felvételeken és a Black Rock sivatagot tanulmányozva akadtam rá Black Rock City képére. http://goo.gl/maps/w1MRT Eléggé indokolatlan a sivatag közepén egy ilyen képződmény. :)

    A "black rock city wiki" kifejezésre a magyar nyelvű oldalak között pedig a te oldalad az első találat. :) http://goo.gl/KCjId

    Érdekes fesztivál. :) Valamelyik "okos csatornán" már láttam róla egy kisfilmet, de így leírva jobb volt. :)
    Köszi az összefoglalást.

    VálaszTörlés

Többiek